Nová výstavba v Kolovratech - od firmy BEMETT, s názvem Obytný soubor Kolovraty

 
 
Kolovratský KOS se na podzim r. 2013 dozvěděl o probíhajícím spojeném územním a stavebním řízení na výstavbu 2 obytných domů v lokalitě U Donáta, nad tratí ČD. Jedná se o 2 monolitické bytové domy o 4 nadzemních podlažích. Celkem zde vznikne 87 nových bytů a počet obyvatel Kolovrat tak stoupne o cca 10 %.
Kolovratský KOS se v potřebné lhůtě přihlásil jako účastník správního řízení. Tím jsme se jednak mohli dovědět podrobnosti o chystané výstavbě a jednak poslat připomínky k záměru.
O výstavbě jsme postupně zjistili tyto podrobnosti: Jedná se o o 2 monolitické bytové domy o 4 nadzemních podlažích, celkem zde vznikne 87 bytů, většinou malometrážních .K tomu bude stejný počet parkovacích stíní – na ty stavebník dostal výjimku, se souhlasem MČ, že nebudou muset být podzemní, všechna budou na povrchu, pouze část bude zastřešena valem. Stavebník, fa BEMETT se specializuje na levný typ výstavby, tak aby náklady byly co nejmenší, to se dá předpokládat  i pro tuto výstavbu..
 
Zápory výstavby spatřujeme v:
Velký počet nárůst obyvatel naráz (obyvatelé 87 bytů mohou tvořit až 10% nárůst obyvatel městské části). S tím jsou spojené zvýšené nároky na infrastrukturu (služby, školství, doprava, parkovací místa…). Navíc vzhledem k malometrážnosti bytů se lze obávat, že byyt budou z velké části sloužit jako tzv. startovací a obyvatelé si nebudou do MČ přihlašovat trvalé bydliště (spekulace), a přínos do rozpočtu MČ bude tedy minimální.
Zástavba je předimenzovaná a do dané lokality se vůbec nehodí (v okolí jsou pouze rodinné domky o 1 – 2 nadzemních podlažích. Několik vyšších domů je dále směrem k Černokostelecké ulici, ale ani ty nedosahují výšky 4 nadzemních pater a dbalo se aspoň do jisté míry na jejich architektonickou podobu, nenacházejí se tam monolitické stavby obdobných rozměrů. V celých Kolovratech se nevyskytuje budova typu a rozměru, jakou nalezneme v projektu od fy BEMETT. Toto bude mít negativní vliv zejména na bezprostřední sousedy chystané výstavby, ale i na celkovou podobu MČ Praha Kolovraty. Bohužel tato změna bude pak již nevratná a ovlivní podobu Kolovrat na dlouhou budoucnost.
Negativní vliv na zeleň  - také  u zeleně se projekt drží strategie co nejmenších nákladů, zeleň je v projektu obsažena pouze v minimální míře. Lze tedy očekávat, že i zde se půjde cestou co nejmenších nákladů.
 
V rámci stavebního žřízení jsme podali připomínku a odvolání: v projektu není uvedena téměř žádná zeleň a nevhodnost zástavby v kontextu lokality.
 
Zajímavý je postoj MČ k této výstavbě:
Představitelé MČ s firmou BEMETT několikrát jednali, a MČ dala firmě BEMETT souhlas s výjimkami – 1. na dopravu v klidu (nebude se vyžadovat, aby parkovací místa byla podzemní – všechna budou na povrchu, pouze část bude zastřešena valem; 2.  navýšení možné zastavěné plochy z 60 % na 80 %.
Informace o těchto jednáních se nedostala k veřejnosti, ani ke všem zastupitelů. O chystané výstavbě se tedy mohli dovědět jen účastníci stavebního řízení.
 
Otázky k této výstavbě a proběhlým jednáním představitelů MČ Praha Kolovraty se podařilo pí Bartošové prostřednictvím zastupitelky pí H. protlačit na zasedání zastupitelstva 23. ledna 2014.
Teprve tam zazněly od vedení MČ veřejně první informace o této výstavbě.  A to až na popud občana a v v době, kdy již není možné se k čemukoli vyjádřit a cokoli ovlivnit.
 
Na zastupitelstvu mj. zaznělo:
že  představitelé MČ (starosta, místostarostové) jednali se stavebníkem několikrát
za udělený souhlas s výjimkami/výjimkou  získá MČ od stavebníka příspěvek ve výši cca 2,5 mil.  Tento příspěvek bude prý použit na výstavbu školy.
některé obdržené informace byly neúplné a některé se částečně rozcházely.
následně byl na úřední desce  zveřejněn text smlouvy MČ a developera . Tato smlouva sice přiznává finanční příspěvek MČ od developera, MČ se však za to zavazuje, že vyjde developerovi ve všem vsríc (a to v době, kdy ještě nebyl znám přesný projekt).
 
Závěr
Chystaná výstavba od firmy BEMETT  sice není v rozporu s územním plánem ani se zákony. Ale pohybuje se na maximu možného, tak aby se z území a výstavby vytěžilo co nejvíc. 
Vedení MČ při seznámení se záměrem neinformovalo občany o chystané výstavbě, ani se nesnažilo uspořádat veřejné projednání. Tím vzalo občanům možnost vyjádřit svůj názor. Pokud by se pak vedení MČ mohlo opřít o postoj občanů, mohla být i vyjednávací pozice MČ vůči developerovi silnější. Slíbený finanční příspěvek pro MČ za udělené souhlasy k výjimkám a deklarovaný vstřícný postoj  je dle našeho názoru nízký a pro developera i finančně výhodným. 
Chceme:
Občané by měli být o podobných záměrech včas veřejně informováni.
Pokud je to možné, měli by se takovéto záležitosti veřejně projednat a dát tak občanům možnost vyjádřit svůj názor.